•  
      منبع خبر : 1003
      تعداد بازدید: 136
      کد: 155068
      تاریخ انتشار:
      ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
      تکنولوژی تعمیرات اساسی قطارشهری در اختیار (انحصار) مشهد قرار دارد؛

      مدیریت شهری مشهد پرچمدار شکستن سد تحریم‌

      شرکت زیمنس آلمان برای تعمیر اساسی و تامین قطعات یدکی هر واگن قطارشهری، رقمی معادل یک میلیارد و 800 میلیون تومان درخواست کرده بود که برای مجموع واگن‌های نیازمند تعمیر، رقمی بالغ بر 100 میلیارد تومان برآورد شد. اما با مهندسی معکوس قطعات در داخل کشور این رقم به 14 میلیارد تومان کاهش یافت.
      مدیریت شهری مشهد پرچمدار شکستن سد تحریم‌

      موفقیت دیگری بر تارک تاریخ ایران پرگهر رقم خورد و بار دیگر مهندسان پرافتخار این سرزمین ثابت کردند شعار «ما می‌توانیم» تنها شعار نیست. بلکه در دل خود امید، انرژی، باور و ایمانی به همراه دارد که با عشق به آبادانی این وطن، اراده‌ها را به حرکت وا می‌دارد و ناشدنی‌ها را شدنی‌تر از هر زمانی می‌کند.
      به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، در زمانی که سایه شوم تحریم‌ها بسیاری را ناامید کرده، عزم جزم مهندسان ایرانی در مهندسی معکوس قطعات مورد نیاز قطارشهری مشهد، امید را در رگ‌های شهر تزریق کرده است. جوانان نخبه مشهدی با سال‌ها کار و تلاش برای اولین بار درکشور، به فناوری دست یافتند که با استفاده از آن امکان تعمیر اساسی قطعات مهم قطار شهری که 8 سال از زمان شروع فعالیت آن در مشهد می‌گذرد-فراهم آمده است. قطعاتی که در صورت تعمیر نشدن، به زمین‌گیر شدن قطار منجر می‌شود و این به معنای وقفه در خدمات‌رسانی و به گل نشستن همه زحماتی است که تاکنون کشیده شده است.
      پیشنهاد یک میلیون یورویی شرکت زیمنس آلمان!
      نکته مهم آن است که واگن‌های قطارشهری پس از طی 500 هزار کیلومتر، نیازمند تعمیر اساسی برخی قطعات از جمله بوژی، موتور، ترمز و غیره است و دانش تعمیر این قطعات تا پیش از این تنها در اختیار کشورهای اروپایی قرار داشت. موضوعی که مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد نیز ضمن اذعان به آن، بیان می‌کند: پس از کلی مکاتبه و درخواست، بالاخره در سال 96 کارشناسان شرکت زیمنس آلمان بازدیدی از قطارشهری مشهد داشتند و پیشنهاد یک میلیون یورویی برای ارائه اسناد، آموزش و تعمیرات یک واگن مطرح کردند. که البته تامین این هزینه بسیار سنگین بود.
      مبین مقدم خاطرنشان می‌کند: شرکت زیمنس آلمان برای تعمیر اساسی و تامین قطعات یدکی هر واگن قطارشهری، رقمی معادل یک میلیارد و 800 میلیون تومان درخواست کرده بود که برای مجموع واگن‌های نیازمند تعمیر، رقمی بالغ بر 100 میلیارد تومان برآورد شد. اما با مهندسی معکوس قطعات در داخل کشور این رقم به 14 میلیارد تومان کاهش یافت.
      وی در ادامه بیان می‌کند: در عین حال به صورت موازی، مکاتباتی نیز با سایر شرکت‌های خارجی صورت گرفت که همه این مکاتبات به دلیل مواجه شدن با موضوع تحریم‌ها به نتیجه نرسید.
      تحریم زمینه‌ساز ایجاد انگیزه و امید!
      مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد با تاکید بر ضرورت اعتماد به توان مهندسان داخلی، خاطرنشان می‌کند: برخورد با سد تحریم‌ها زمینه توقف و رخوت نبود. بلکه انگیزه‌ای شد تا آنچه را نداشتیم با تلاش متخصصان و مهندسان قطارشهری مشهد، به دست آوریم. پس با کار و تلاش موفق شدیم به دستورالعمل تعمیر اساسی بوژی قطار شهری دست یابیم.
      مبین‌مقدم با بیان اینکه تابستان سال گذشته اولین بوژی قطار شهری ( واگن 004) تعمیر اساسی شد، توضیح می‌دهد: بعد از تعمیر اساسی این قطعه، آزمایش‌های ضروری بر نحوه کاربست قطعه صورت گرفت و نتیجه موفقیت‌آمیز بود. در حال حاضر نیز که یک سال از ادامه فعالیت واگن‌های اورهال شده می‌گذرد، کار سرویس‌دهی با قوت ادامه داد.
      وی می‌گوید: با توجه به انجام اورهال این نوع از بوژی‌ها برای اولین بار در کشور، وجود برخی کمبودها و محدودیت‌های ناشی از نبود تجربه، آموزش‌های تخصصی و عدم در اختیار داشتن ابزار مخصوص امری اجتناب ناپذیر است که با هم فکری، درایت و خلاقیت کارکنان قطار شهری مشهد مرتفع گردید.
      تعمیرات داخلی و صرفه جویی 100 میلیارد تومانی در خط یک
      مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد می‌افزاید: در ادامه واگن‌های 008،014،023، 010 به منظور اورهال وارد تعمیرگاه سنگین شدند و کار تعمیر قطعات اساسی بر روی این واگن‌ها شامل کوپلر، درب، پانتوگراف، کلید قطع و وصل سریع ولتاژ شبکه بالاسری، سیستم تامین برق عمومی و روشنایی قطار، سیستم ترکشن و مقاومت‌های ترمزی، سیستم تهویه، سیستم ترمز هیدرولیکی ناوگان، گنگ وی و آرتیکولیشتن، موتور ترکشن، روشنایی و برق عمومی و سیستم ارتباط مسافری و سیستم کنترل مرکزی قطار و بوژی اجرایی شد.
      مبین‌مقدم با اشاره به صرفه‌جویی حاصل از تعمیر قطعات در داخل کشور، خاطرنشان می‌کند: در نهایت با صرفه جویی مالی بیش از 100 میلیارد تومان این موفقیت حاصل شده است.
      به امید محقق شدن همه ناشدنی‌ها
      مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطارشهری مشهد به در دست اجرا بودن تعمیرات اساسی خط یک اشاره کرده و می‌گوید: در حال حاضر تعمیر اساسی 16 دستگاه بوژی از تعداد 60 دستگاه واگن خط یک انجام شده و 11 دستگاه نیز در حال سرویس‌دهی است.
      مبین‌مقدم ابراز امیدواری می‌کند: با ادامه این روند و تعمیر سایر قطعات مورد نیاز شاهد جهش و پیشرفت چشمگیری در حوزه تعمیر قطعات قطارهای شهری باشیم. در این صورت به جای دراز کردن دست نیاز برای دریافت کمک به سوی بیگانگان، دست همت بر زانو زده و با تکیه بر توان مهندسان‌مان آنچه را ناشدنی است، محقق سازیم.
      نجمه کیشی
       

      تعداد بازدید: 136
      نام:
      پست الکترونیک:
      شرح نظر:
       
      ارزیابی
      ارزیابی این مورد:
      0 0
      آیا این مطلب را می پسندید؟ بله خیر
    • تبلیغات

        


 

کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت روابط عمومی و بین الملل شهرداری مشهد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر مجاز می باشد
طراحی و پشتیبانی فنی: سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد .